B. L'arquitecte Gaudí
Objectiu de l’article
En motiu
del centenari de la dedicació del temple de Lluc vaig escriure unes notes en aquest matix blog sobre
la implicació i protagonisme del Bisbe Campins. Ell es va erigir en l’ànima de
la restauració del Santuari a principis del segle XX.
L’escrit
sobre el Bisbe no tenia la intenció de dir cap novetat, sinó simplement de
recordar la seva obra a Lluc tot enfocant el que va escriure i va fer a favor
del Santuari, que potser estava una mica dispers. De pas recordàrem el seu
perfil d’home religiós, cult i emprenedor.
Cosa semblant
vull fer en la segona part d’aquest article pel que fa a l’arquitecte Antoni
Gaudí. Tractarem de deixar establert el que se’n pot saber de la seva actuació
a Lluc i abans parlarem breument del que suposa la seva obra, admirable i
admirada a tots els racons del nostre món.
Vagi per
endavant que no podem perdre de vista les
proporcions i que cal ser objectius. A Lluc en Gaudí hi va tenir una col·laboració
ben limitada, molt més humil de la que va dur a terme a La Seu de Palma.
Tanmateix, tractant-se d’un personatge de la seva categoria bo serà mantenir-ne
la memòria.
Perfil global de Gaudí
El nomenat
“arquitecte de Déu” es va entestar a fer-se arquitecte de si mateix. Es va
construir, en efecte, com un home de pregària, d’austeritat molt notable i de
fe viva en Déu. Al llarg de la vida va mostrar amb escreix la seva sensibilitat
altruista i solidària. Un home actiu i contemplatiu alhora que combregava cada
dia i teniu un fort sentit religiós. Es feia present en les grans
manifestacions religioses de la ciutat on vivia.
Va tenir un
peculiar instint per a descobrir noves formes estètiques on els altres res hi
veien, fins el punt de ser reconegut com un dels arquitectes/artistes de més
relleu de finals del segle XIX i principis del segle XX. Va consagrar la seva
existència a construir bellesa amb l’objectiu d’acostar els homes a Déu.
La
naturalesa, obra de Déu, fou el seu mestre. Va saber-ne extreure les millors
formes i n’aprofità els símbols més adients. Va iniciar i projectar una gran
catedral per als segles venidors. Deia que l’estil de la Sagrada Família era la
d’un gòtic perfeccionat i també expressava que la línia corba s’esqueia a la
divinitat, mentre que la recta era més pròpia de l’home. Ara, no deixa de ser
veritat que l’obra de l’arquitecte es pot considerar també, des d’un altre punt
de vista, com un barroc orgànic, ben carregat, i amb nombroses floritures.
Gaudí va ser
afectat per diverses decepcions amoroses i finalment es dedicà en cos i ànima a
la construcció de la Sagrada Família. Deixà el seu luxós estudi i es traslladà
a un racó del mateix temple. Tenia poc més de trenta anys quan el temple
expiatori es convertí en quasi bé l’únic horitzó i motiu de la seva existència.
Va morir atropellat per un tramvia i confós amb un indigent. La seva vida
d’ascesi i pietat probablement desembocarà en la canonització.
Gaudí fascina milions de persones que es traslladen a Barcelona per admirar les
seves obres i molt en particular la Sagrada Família. Com la major part dels
homes que sobresurten entre els seus contemporanis també ha estat blanc
d’afirmacions sensacionalistes sense cap ni peus. Amb molt poca base s’ha dit
d’ell que fou templari, rosa-creu, alquimista, impiu, blasfem i fins i tot
addicte a les drogues.
L’obra feta a Lluc
L’Església
del Santuari de Lluc no només ha adquirit una gran importància com a centre de
pelegrinatge al llarg dels anys, sinó que també té una molt notable
significança en el conjunt de l’arquitectura mallorquina. Particularment té
importància per ser un edifici de transició que enllaça diferents moments de
l’arquitectura de l’illa.
Ens
centrem, però, a principis del segle XX quan Antoni Gaudi i el seu ajudant Joan
Rubió estaven ocupats amb la restauració de la Seu, juntament amb l’arquitecte
mallorquí Guillem Reynés. L’any 1909 es complia el 25 aniversari de la
coronació pontifícia de la Mare de Déu de Lluc. El Bisbe Campins bé que volia
remodelar i millorar diversos aspectes del santuari, però va retardar-ne la
data per tal de que els projectes que tenia dins el cap poguessin ser duts a
terme.
Sabem que
l’any 1908 es traslladaren els tres arquitectes esmentats a Lluc per començar a
realitzar un triple projecte: l’hostal dels pelegrins, la construcció de la via
del rosari amb els respectius monuments i la decoració de l’interior del
temple. Tornaren pujar el 13 d’octubre del mateix any. I el 30 de novembre
tornam trobar reunits a Lluc els arquitectes amb el Bisbe. Està clar que l’obra
interessava i es frissava per acabar-la[i] Després
consta que el 26 de febrer de 1913 tornaven a ser en el Santuari. També
testimonia la crònica del Santuari que en Gaudí féu un donatiu a la Mare de Déu
ja el 30 d’abril de 1908. És ben probable que l’estada a Lluc tingués quelcom a
veure amb els projectes que duia entre mans.
1. La decoració mural del temple
La part de
la decoració mural del temple (presbiteri i cornises) correspon al darrer terç
del s. XVII. Es tracta d’una decoració en baix relleu feta de motius vegetals
ordenats geomètricament. Sembla que tècnicament aquests se’ls ha de qualificar
com “fullatges”.
Devora els fullatges hi havia unes pintures de natures
mortes (“bodegones”) que arrel dels decretes del Concili de Trento es consideraren menys dignes per a decorar
l’església. En part pel seu origen pagà. A una visita pastoral l’any 1690 el
bisbe va manar de treure aquestes pintures del presbiteri i al seu lloc representar-hi
alguns miracles obrats per la Mare de Déu[ii]. Els
quadres retirats es troben al museu de Lluc i al presbiteri s’hi posaren els
evangelistes.
El 1866 la
decoració mural dels fullatges ja tenia moltes deficiències i s’hagué de pintar de bell nou,
tal com ho explica l’historiador Rotger. El fet és que el fons blau va ser
substituït pel blanc d’ivori i així es manté avui encara en el presbiteri. La
raó del canvi es queda en especulacions.
Més importància
té la iniciativa del Bisbe Campins amb ocasió del XXV aniversari de la
coronació. Cal tenir en compte que té lloc en el mateix moment que les reformes
de la Seu i en un ambient de gran valoració de l’arquitectura modernista a
Mallorca. Els motius vegetals no deixen de tenir vinculació amb aquest estil.
El nucli de
la qüestió que ens interessa rau a individuar qui és l’autor intel·lectual de
les obres fetes a l’interior de l’Església i en la vida dels misteris. Ben
documentat està que l’arquitecte oficial de la diòcesi, al qual es va
encarregar de dirigir les obres fou en Guillem Reynés. Quina fou l’aportació de
Gaudí i el seu ajudant Rubió? Ens hem mogut en una forta indefinició al
respecte. En diversos llocs es diu que en Gaudí hi va participar, va aconsellar
i inspirar... però no es precisa més.
L’historiador
i canonge Mateu Rotger, contemporani d’aquestes reformes, deixa constància de
que el 13 d’octubre de 1908 el Bisbe i Reynés (acompanyats de Gaudí i Rubió)
pugen a Lluc per tal d’estudiar el projecte d’ornamentació del temple i esbossar
el projecte de construcció de la via del rosari. No especifica més i manquen
fons per concretar ulteriorment. En canvi sí que podem dir quelcom més —i ho
farem més endavant— de la participació de Gaudí en els monuments de la via del
rosari.
Uns mesos
abans d’acabar la via del Rosari, i mentre es feia la decoració pictòrica de
les capelles laterals de l’Església, en Gaudí torna ser a Lluc. Indica Rotger
que en aquesta tasca es segueixen les seves indicacions: “…adoptado el plan de
ornamentación mural de la Iglesia que indicó el Sr. Gaudí…”. Això no contradiu
que el director de les obres fos l’arquitecte Guillem Reynés, de la qual cosa
hi ha abundant documentació. Antoni M. Alcover testimonia el mateix, alhora que
també cita Rubió en el projecte de decoració[iii]
En què
consistí la decoració a l’interior del temple a fi de comptes? Senzillament, en
estendre a les parets de les capelles i on no hi havia ornamentació els
mateixos motius vegetals que decoraven el presbiteri, el fris i els carcanyols.
Es varen reproduir els relleus daurats del motius vegetals en fons blau, tal
com era inicialment en el presbiteri, per tot l’espai del creuer i la volta de
la nau. Als murs i cobertes de les capelles laterals els motius foren els
mateixos, però no en relleu, sinó amb pintura.
El fet de
decidir-se pel color de fons blau i no el blanc (l’original, canviat encara no
feia mig segle) es pot atribuir amb raó al fet de que a l’arquitecte no li
anava això de canviar per canviar. És valuós conservar allò que està bé i no
rompre la unitat d’esquema o pensament d’un disseny. Tant més que els motius
vegetals eren altament apreciats per en Gaudí i en general per l’arquitectura
modernista.
Probablement
sí va copsar que l’ornamentació estesa per tot l’espai de l’Església permetria
atribuir a l’edifici l’expressió “domus aurea” (casa daurada). Aquests mots són
una atribució de les lletanies marianes a la Mare de Déu. Antoni M. Alcover va
emprar aquesta denominació i, després d’ell, molts altres poetes, en particular
a les corones literàries corresponents als diferents aniversaris. Destaquem
l’himne de Costa i Llobera (1883): “Germans amb santa companya pugem a la casa
d’or”. Certament que la decoració, particularment els daurats, irradien una calidesa que crea un ambient molt peculiar i agradable.
Hi ha qui
especula en el sentit de que probablement el Bisbe i els arquitectes pensaven
que la decoració estava inacabada (per motius econòmics). Però també és ben
possible que els responsables de la primera decoració, segles enrere,
ornamentaren el presbiteri per destacar-ne la importància en el conjunt del
temple.
La
restauració a l’interior del temple es va fer entre novembre del 1908 i 30 de
juny de 1914. Algun autor posterior la fa coincidir amb el 17 juliol, dia de la
dedicació del temple. De totes maneres hi ha constància que després d’aquestes
dades encara es continuà ornamentant l’església. A l’arxiu de Lluc hi ha una sol·licitud
del Prior demanant permís al Bisbe per fer unes pintures destinades al creuer i
a la volta de la nau. I això el 30 de maig del 1918 i el 15 d’abril del 1924.
És normal que les obres sempre s’allarguin més enllà dels termes prevists.
2. La construcció del camí del rosari
Sortint per
la porta central del temple, en línia recta, al cap de pocs metres, comença el
camí o la via del rosari, també conegut com el pujol dels misteris. Es tracta
d’un lloc molt típic a l’entorn del Santuari. Un camí empedrat puja fins el
lloc on la llegenda situa la trobada de la imatge.
A un replà de la senda, una mica amagat, s’hi troba el petit cementeri i al llarg del camí els cinc monuments de pedra amb tres alts relleus de bronze cada un. Remeten als misteris de goig, dolor i glòria del rosari. Parlam de vertaderes obres d’art dels arquitectes Joan Rubió, Guillem Reynés i l’escultor Josep Llimona. En l’assessoria i inspiració hi va jugar un paper valuós en Gaudí. El cim conforma una petita esplanada coronada per una creu. La panoràmica de la vall de Lluc és espectacular. Hom hi aprecia des de les teulades del Santuari a les muntanyes de la serra. L’itinerari dura entre 20 i 30 minuts, depenent del ritme del caminant.
Aquest camí l’albirava el Bisbe Campins i s’entestà en convertir-lo en una realitat ben tangible. Es va assessorar ferm per endevinar el lloc més adient del viarany enfilant-se pel pujol en el qual aleshores només hi havia vegetació. En aquest lloc, assenyalat per la llegenda com el de la trobada de la imatge, va voler que “els pelegrins que pujassin la Costa i alenassin l’aire pur de l’altura, s´ajudassen de l’espectacle de la naturalesa per meditar i orar amb fervor”.
El camí, la
via del rosari, començà a ser construït el 1909 i s’acabà el 1913. Segons el P.
B. Pericàs, bé es pot considerar el conjunt monumental a la intempèrie més
important de les Illes. Uneix amb harmonia i equilibri Natura, Art i Religió[iv]. Davall cada un dels quinze bronzes,
gravats en pedra, s’hi llegeixen els himnes de la litúrgia llatina de la Mare
de Déu del Roser, lliurement traduïts per Mn. Llorenç Riber.
Gaudí va
assessorar, va inspirar el camí del pujol així com els monuments que es col·locaren
estratègicament en els punts adequats. Alguns estan emparats pel marc majestuós
alhora que sobri de les enormes penyes que abunden en el lloc. Ens demanam
legítimament si podem especificar més això de l’assessoria i la inspiració.
Bassegoda
afirma que Ràfols[v] va
veure a l’estudi de l’arquitecte de la casa del parc Güell dissenys pel rosari
monumental de Lluc, però que eren suggeriments per a Rubió i Reynés. Per la
seva part Pericàs sosté en el llibre citat sobre el pujol dels misteris que
entre un munt de papers l’arquitecte Reynés Corbella va trobar un esbós fet per
Gaudí que podria testimoniar un major protagonisme del que es pensava fins ara
pel que fa a l’autoria dels monuments del pujol. (Veure l'esborrany).
El dia 15
de gener del 2014, investigant a l’Arxiu Diocesà de Mallorca, en Josep Obrador,
antic blauet interessat en aquesta temàtica, va trobar un “inventario Museo
Arqueológico Diocesano. Año 1933. Sala Bartolomé Ferrá: cinco proyectos de
Gaudí para el Camino del Rosario de Lluc”. Es detallava la numeració: 8, 21,
22, 23 i 24. Cert que la direcció general de les obres de la via del rosari fou
Reynés, però tenim dades que suggereixen una participació d'en Gaudí més important del que es creia fins aquest moment.
La idea
d’aquest article era acabar amb unes reflexions a propòsit de l’estètica i l'espiritualitat de
l’arquitecte Gaudí. Tanmateix el tema s’ha allargat i la quantitat quasi
infinita d’escrits sobre l’assumpte farà que el lector comprengui i potser
agraeixi que posem el punt final.
Manuel Soler Palà, msscc
.......................
[i]Veure la documentació que
aporta el P. PERICÀS ALEMANY, B., El
Pujol dels misteris, Palma, 2009, p. 44 i també Rotger Capllonch, M: Historia del Santuario y Colegio de Ntra.
Sra. De Lluch. Palma, 1914, pp. 225-226.
[ii] VILLALONGA
VIDAL A.J. i REIG MORRO A., La decoració
mural de l’Església del Santuari de Lluc. Problemes de conservació. Bolletí
de la Societat Arqueològica Lul.liana,
nº 865, Palma 2011, p. 216.
[iii] Rotger Capllonch, M: Historia del Santuario… pp. 225-226. I
també ALCOVER, A. M. Vida
del Rdm. I Illm. Sr. Pere Juan Campins i Barceló, bisbe de Mallorca, Palma
1915, p. 107.
[v] Autor del llibre El gran Gaudí 1852-1926, Barcelona 1952, p. 585. També sobre aquest
punt i la decoració mural del temple serà útil consultar un dels darrers
estudis —rigorós i sistemàtic— sobre les reformes fetes a Lluc al llarg de la
història: VILLALONGA VIDAL A.J. i REIG MORRO A., La decoració mural....
No hay comentarios:
Publicar un comentario