0. Introducció: el fet de pelegrinar
El gest de peregrinar consisteix a desplaçar-se cap a una
direcció determinada, anar més enllà d’on es viu normalment. Un trencament amb
el lloc habitual on un es mou. El pelegrí cerca un més enllà i d’una altra
manera. Peregrinar és canviar d’espai i d’estil. Hom es desprèn de comoditats,
adopta una certa inseguretat, cosa que li dóna una sensació d’alliberament.
Contempla la bellesa dels paratges que va recorrent. Quan arriba a la meta
queda impregnat de la presencia de Déu, de la llegenda que es relata en el
lloc, dels sentiments que al llarg dels anys s’han anat acumulant en el
santuari o ermita. Passa per un procés de canvi o transformació.
Durant la peregrinació l’experiència social o de convivència
canvia. Les distincions socials compten molt menys, s’anivella la jerarquia,
tot és més horitzontal. Els comportaments i fins i tot el mateix vestit esdevé
més sobri. Els pelegrins es comporten amb més educació i confiança entre ells
que en circumstàncies normals. Es saluden i somriuen. L’atmosfera és més
pacífica i agradable, no es posen tant a la defensiva. Aquest estil també es
nota en la peregrinació amb cotxe o bus. Potser no tant com anant a peu, però
hi és.
No s’ha d’oblidar que el fet de desplaçar-se ja té un
valor, prescindint de la meta. El camí ja té un valor propi. La meta és el
camí, s’ha dit. Per bé que des d’un punt de vista religiós també faci falta una
consumació del camí, una arribada que faciliti la comunicació amb la transcendència.
Sense punt final el viatge queda una mica devaluat, tot i els seus beneficis.
Un lloc
privilegiat
Cert que en pura teoria és veritat que a Déu se l’adora
en esperit i veritat, però també ho és que som esperits encarnats i no podem
fer a menys de l’espai, el temps, la cultura, uns espais consagrats pels
avantpassats. El Verb es va encarnar i des de les hores no podem menysprear el
món físic que trepitjam i ens envolta. De fet la peregrinació és una experiència
religiosa universal, una expressió característica de la pietat popular. Per bé
que no hi ha cap peregrinació obligatòria, l’Església sempre ha confessat els
valors espirituals de la peregrinació i l’ha estimulat al llarg de la història.
Aquesta és la doctrina oficial que trobam en el Directori sobre Pietat popular
i litúrgia.
Normalment el santuari ha sorgit d’un moviment de pietat
popular. És signe d’una presencia activa, salvífica del Senyor en la historia i
un refugi per al poble de Déu. Bé podríem dir que els santuaris són fruits d’un
esdeveniment extraordinari, sinó miraculós, el qual està a la base de manifestacions
de devoció autèntica i de llarga durada. Sense saber gairebé per què, el lloc
ha posat d’acord la gent dels entorns per fer-s’hi presents i reconèixer que es
tracta d’un lloc especial.
Són també llocs privilegiats perquè hom hi reconeix que
la proximitat de Déu, el confort de la seva Mare als fidels que la veneren és
un fet. Potser no comprovat científicament, però sí amb el convenciment de qui
mira al besllum de la fe i amb la seguretat del qui ho experimenta.
La situació geogràfica del santuari, sovint aïllada i elevada,
juntament amb la bellesa del paisatge –auster o exuberant-- s’associa a l’harmonia
del cosmos. Es considera reflex de la mateixa divina bellesa.
La predicació que ressona en el santuari potser que
s’escolti amb disposició més favorable de cara a la conversió i que ajudi a un
canvi de vida marcat per la figura i la doctrina de Jesús. Amb més motiu si
endemés de la predicació es rep l’absolució o es celebra l’Eucaristia. Els
santuaris cristians bé es poden considerar un signe de Déu en la historia d’un
poble. Venen a ser com un memorial del misteri de l’Encarnació i la Redempció.
I. Acolliment
Convé remarcar que el santuari s’ha de diferenciar de la
funció que té la parròquia, a la qual no ha de suplir ni imitar. El santuari té
un perfil i una realitat pròpia, de d’on ha de d’oferir el que realment té. En
principi ha de ser un símbol del Poble de Déu en marxa, un brunzir del misteri
diví que atreu els pelegrins. Misteri, naturalesa, fraternitat dels sers
humans, comunió amb els avantpassats, identificació amb una mateixa cultura.
Això és el que pot oferir i transmetre el santuari.
L’ambient del santuari és més obert que el de la
parròquia. Al seu voltant un tendeix a sentir-se més germà del company de camí i
es dilueixen les diferències de raça, religió i ideologia. Tothom hi té cabuda.
L’estranger, l’emigrant, el refugiat, el malalt, el visitant casual, tots són
benvinguts i participen d’un mateix clima de germanor. Però hi ajudarà molt a
crear aquest clima que el pelegrí es sentí còmode en el grup i com a persona,
és a dir, que es sentí acollit.
Importància
de l’acolliment
Sovint els pelegrins van al santuari després de llargues
absències de l’Església o fins i tot mantenint una franca hostilitat envers
ella. Per això convé que el santuari faci la funció d’una porta sempre oberta, afavorint
el contacte amb Déu i el retorn a la comunitat. Un personal expressament
dedicat a l’acolliment —preveres o laics—, consagrat al pelegrí, que vol
renovar el seu contacte amb Déu i els germans, serà molt oportú.
Es manifesta l’acolliment en detalls senzills de caire material i està clar que també en la disponibilitat a l’escolta. Normalment el pelegrí és més favorable a la confidència. Preveres i laics han d’acollir segons tasques i responsabilitats assumides. Han d’aprofitar el kairós, l’ocasió. Convé que l’acolliment tingui present el caràcter específic de cada grup, de cada persona, de les seves expectatives i necessitats. Per tant està fora de lloc una acolliment standard. Qui visita un santuari ho fa probablement en circumstàncies especials: viu moments de preocupació, incertesa, esperança, sofriment, goig, fracàs, agraïment... Altres busquen un sentit a la vida. Es presten a demanar el perquè de tantes coses, A partir d’aquí el diàleg es facilita.
Els encarregats del santuari han de tenir ben present la responsabilitat
de l’acollida. Convé que disposin d’una preparació no només tècnica, sinó també
espiritual. Igualment bo serà que descobreixin en aquest servei un medi de
viure i testimoniar la pròpia fe. Bé es pot afirmar que l’espiritualitat del
prevere que dirigeix un santuari, i proporcionalment també dels seglars que
l’ajuden, és la de l’acollida.
Els passatges evangèlics que s’escauen en aquest context
són innombrables, però citem aquell tan conegut: «Veniu a mi tots els qui estau
cansats i afeixugats i jo us faré reposar. Accepteu el meu jou, feu-vos
deixebles meus que soc benèvol oi humil de cor, i trobareu repòs. Perquè el meu
jou és suau i la meva càrrega lleugera» (Mt 11, 28-30). No oblidem que Jesús es
centrava en la persona a l’hora de l’acolliment i era ben capaç de passar per
sobre la llei, com en el cas de la curació del leprós i del dissabte. També els
encarregats del santuari han de tenir present que primer és la persona i
després ja parlarem de la seva raça, religió i demés circumstàncies.
L’acolliment suposa una activitat interior personal i volenterosa.
Implica tendresa, amabilitat, consolació. Desitja compartir. En canvi el mer
fet de rebre tendeix a ser passiu i fins i tot pot coexistir amb una actitud a
la defensiva o de complir l’expedient. Es pot rebre qualcú sense acollir-lo.
Per acollir cal obrir-se a l’altre, reconèixer-li una vàlua i uns drets. Això
res té a veure amb un comportament melós i un somriure fora de lloc. Endemés
sabem que els santuaris són llocs on es va i retorna, no llocs d’estada i permanència.
Per tant, res de proselitisme, i menys crear dependències. El pelegrí només
circumstancialment trepitja el santuari i en aquestes condicions és que ha de
ser acollit.
Derivacions
de l’acollida
L’acollida requereix iniciatives pastorals especials, doncs
no n’hi ha prou de somriure i donar la mà. Iniciatives apropiades als
destinataris, que es corresponguin amb la seva mentalitat, llengua i situació
particular.
Per començar amb el més material i visible, l’acollida
demana desenvolupar tot el que té a veure amb les instal·lacions, per
intranscendent que això sembli. Val la pena de tenir cura de la dignitat i
bellesa de l’edifici i la seva funcionalitat, així com de la seva seguretat. Ben
oportú serà tenir a punt la cafeteria, sales d’estada, banys, àrees verdes i de
descans. És important la netedat. Aquests detalls conviden inconscientment els
pelegrins a romandre més temps al santuari i a tornar-hi si és el cas.
Després es tendrà en compte una pedagogia pastoral que
sigui realista, però també creativa i que sàpiga fer la síntesi entre litúrgia
i pietat popular. Que valori la dimensió festiva de la fe i el seu llenguatge
simbòlic. Per descomptat que resultarà útil oferir materials litúrgics i
tècnics, audiovisuals que expliquin quelcom del santuari, del titular, sigui la
Mare de Déu o algun sant. I no es poden deixar aquestes coses només al comerç
per tal que les compri qui vulgui o pugui. Hi ha d’haver algun petit detall de
gratuïtat.
D’altra banda aquest oferiment de materials afavoreix una
Església més participativa i comunitària. En aquesta línia serà útil demanar, a
qui sigui capaç de donar una opinió, com pensa que es pot millorar aquest
aspecte. Resultarà beneficiós en aquest sentit incorporar laics per a facilitar
l’acollida i l’administració del santuari. Alguns seran capaços també d’atendre
espiritualment els pelegrins.
Un aspecte que no s’ha d’oblidar és el de planificar les
diverses activitats que tenen lloc al santuari, encara que siguin poques. Si es
demanen opinions sobre el què i el com d’aquestes activitats probablement el
conjunt millorarà. Per aconseguir aquest objectiu ajudarà que cada santuari,
dins les seves possibilitats, tengui un equip de pastoral en el qual hi hagi
preveres, religiosos o religioses i laics que actuïn d’acord amb l’objectiu que
se li ha assignat. I tant de bo quedi emmarcat en la pastoral de la Diòcesi, de
la regió o el país. (continuarà) Manuel Soler Palà, msscc
No hay comentarios:
Publicar un comentario