Cloenda del Congrés sobre turisme i cultura
La Universitat de les Illes Balears ha organitzat
un congrés internacional de turisme cultural amb l’objecte de fer anàlisis,
diagnòstics i formular perspectives de futur. Els dies en que s’ha celebrat han
estat el 19, 20 i 21 de febrer d’enguany.
Els dos primers dies les sessions tingueren lloc a
l’edifici Arxiduc Lluís Salvador de la Universitat. El dissabte a la tarda les
conferències es feren a Lluc. Endemés els participants visitaren alguns espais
del Santuari.
Tres conferències han tractat el tema de LLuc. La
que dictà en Pere Fullana Puigserver, (professor d’Història de l’educació, UIB)
portava aquest títol: "La restauració i la projecció del santuari de Lluc en la
transició a la modernitat: el programa pastoral i social del bisbe Pere Joan
Campins (1898-1915)."
La segona corregué a càrrec de Pere Muñoz
Perugorria, responsable de gestió del projecte d’acollida a Lluc. Duia aquest
encapçalament: "Turisme religiós a Mallorca. El projecte del Santuari de Lluc." I
la tercera fou la del P. Manuel Soler Palà, membre de la comunitat del
Santuari. Es titulava "l’atenció als visitants i pelegrins en el Santuari de
Lluc."
L’espai que segueix reprodueix aquesta última. Més endavant
esperam oferir-vos la d’en Pere Fullana. Més difícil serà poder fer el mateix
amb la d’en Pere Muñoz perquè es recolza bàsicament en esquemes i dibuixos i requereix un ordenador.
Turistes i pelegrins
Sovint, en parlar de turisme, s'hi posen adjectius darrera el nom. Turisme cultural o turisme religiós, per exemple. La veritat és que la distinció es una mica boirosa perquè el turista no té cap dificultat de combinar diversos objectius. A Lluc hi pugen ciclistes i excursionistes, gent que vol contemplar la natura i gent que vol pregar davant la imatge de la Mare de Déu. Aleshores jo simplement exposaré breument el que pensa i fa la comunitat del Santuari a l'hora d'acollir aquestes persones que arriben fins aquí.
Només vull fer notar que els pelegrins que pugen a peu o en vehicle tenen una perspectiva una mica diferent. Unes paraules prèvies sobre el particular.
El
pelegrí es deixa amarar de les llegendes del lloc que visita i és més o menys
conscient de que el trespol del santuari ha anat acumulant nombroses emocions,
afliccions i gojos al llarg dels segles.
Per
als pelegrins compten menys les distincions socials, anivellen les jerarquies, tot esdevé més horitzontal. I això tant si el viatge es fa a peu com en
un vehicle col·lectiu.
No
s’ha d’oblidar que el fet de desplaçar-se
ja té un valor. La meta és el camí, s’ha dit. Tot i que sense un punt
d’arribada el conjunt queda una mica devaluat des de la perspectiva religiosa.
La
situació geogràfica del santuari, sovint aïllada i elevada, juntament amb la
bellesa del paisatge –auster o exuberant- s’associa a l’harmonia del cosmos.
Es considera reflex de la mateixa divina bellesa.
El
santuari es diferencia de la parròquia, a la qual no ha de suplir ni imitar. En
principi ha de ser un símbol del Poble de Déu en marxa, un brunzir del misteri
diví que atreu els pelegrins. Misteri, naturalesa, fraternitat dels sers
humans, comunió amb els avantpassats, identificació amb una mateixa cultura.
Això és el que pot oferir i transmetre el santuari.
L’acolliment de caire religiós
Sovint els pelegrins van al santuari després de
llargues absències de l’Església o fins i tot mantenint una franca hostilitat
envers ella. Per això cal que el santuari faci la funció d’una porta sempre
oberta, afavorint el contacte amb Déu i el retorn a la comunitat. Un personal
expressament dedicat a l’acolliment —preveres o laics—, consagrat al pelegrí,
que vol renovar el seu contacte amb Déu i els germans, serà molt oportú. Normalment el pelegrí és més favorable a la
confidència. Preveres i laics han d’acollir segons tasques i responsabilitats
assumides.
Convé que l’acolliment tingui present el caràcter
específic de cada grup, de cada persona, de les seves expectatives i
necessitats. Per tant està fora de lloc una acolliment standard. Qui visita un
santuari ho fa probablement en circumstàncies especials: viu moments de
preocupació, incertesa, esperança, sofriment, goig, fracàs, agraïment... Altres
busquen un sentit a la vida. Es presten a demanar el perquè de tantes coses, A
partir d’aquí el diàleg es facilita.
L’acolliment suposa una activitat interior
personal i volenterosa. Implica amabilitat i desig de compartir. En canvi el mer fet de rebre tendeix a ser passiu i fins i tot pot
coexistir amb una actitud a la defensiva o de complir l’expedient. Es pot rebre
qualcú sense acollir-lo. Per acollir cal obrir-se a l’altre, reconèixer-li una
vàlua i uns drets. Això res té a veure amb un comportament melós i un somriure
fora de lloc. Endemés sabem que els santuaris són llocs on es va i retorna, no de permanència. Per tant, res de proselitisme, i menys crear
dependències. El pelegrí només circumstancialment trepitja el santuari i en
aquestes condicions és que ha de ser acollit.
El professor Sebastià Serra, organitzador del Congrés, i Pere Muñoz, a punt de començar la conferència |
Per començar amb el més material i visible,
l’acollida demana desenvolupar tot el que té a veure amb les instal·lacions,
per intranscendent que això sembli. Val la pena de tenir cura de la dignitat i
bellesa de l’edifici i la seva funcionalitat, així com de la seva seguretat.
Ben oportú serà tenir a punt la cafeteria, sales d’estada, banys, àrees verdes
i de descans. És important la netedat. Aquests detalls conviden inconscientment
els pelegrins a romandre més temps al santuari i a tornar-hi si és el cas.
Per descomptat que resultarà útil oferir materials
litúrgics i tècnics, audiovisuals, que expliquin quelcom del santuari, del
titular, sigui la Mare de Déu o algun sant. I no es poden deixar aquestes coses
només al comerç per tal que les compri qui vulgui o pugui. Hi ha d’haver algun
petit detall de gratuïtat.
Devoció popular a la Mare de Déu
Quant a la religió o devoció popular hem de dir
que el mateix lloc de Lluc n’és la inspiració primera. L’ample alzinar, les
roques que semblen tutelar el caminant, les muntanyes a l’horitzó, les
tradicions originades aquí i els nombrosíssims avantpassats que hi pujà, així
com els actuals pelegrins fan del lloc un espai sembrat d’emocions i molt
peculiar. Tant més que ja es considerava un lloc sagrat (lluc significa bosc
sagrat) molt abans del cristianisme.
Participants a la cloenda, prop d'un centenar, a la sala de "la Santa Figura" |
No podem negar la secularització a marxes forçades
del poble mallorquí, que es constata en la disminució dels participants a
l’Eucaristia, així com en el res del rosari pel pujol al costat de l’edifici i
altres mostres de devoció anys enrere ben presents. Tanmateix no davallen les
visites a LLuc, més aviat al contrari. Ni, per descomptat al cambril de la Mare
de Déu.
Detallem una mica més. La imatge del cambril és el
centre de la devoció. Ben poques excepcions hi deu haver de gent que pugi a
Lluc i no vagi a veure o saludar, com es sol dir, la Mare de Déu. Al llibres de
les peticions s’hi escriuen cada dia nombroses pregàries i cada vegada més amb
idiomes estrangers.
No tan popular, però en predicacions, converses i
escrits la comunitat vol transmetre tres missatges relacionats amb la venerada
imatge. Primer, la dimensió ecumènica de la Mare de Déu que rep pelegrins de
tot el món. Per cert, els de ritus oriental necessiten més temps per venerar-la
i sovint provoquen llargues files. Per accentuar aquesta dimensió ecumènica hi
ha unes pregàries del Beat Ramon Llull que hi al·ludeixen i que tenen la
corresponent traducció a l’àrab.
Segonament es vol sensibilitzar la gent de cara a
una major solidaritat envers els pobres. Per això no és estrany escoltar
homilies i llegir escrits que es refereixen al sofriment maternal de Maria. Es
reprèn així el verset d’aquella cançó: “per les passades dolors, morena sou en
figura”.
En tercer lloc s’accentua el fet de que els
blauets canten a la Mare de Déu cada dia en nom de tots els mallorquins. I a
partir d’aquí s’escau parlar de la llengua i cultura que uneix i que ja
conrearen els avantpassats. Defensar la llengua, la terra i el sentit de poble
és un valor típic del santuari i que la Mare de Déu, sempre encarnada en el seu
poble, afavoreix sens dubte.
Un signe molt apreciat consisteix a beure l’aigua
de la font coberta. No hi ha la mateixa afició que anys enrere, però encara
molta gent no es perd un glop d’aigua a la font. Antigament era el final del
camí que feien els pelegrins abans d’entrar al santuari. A una paret de la font
hi ha una inscripció atribuïda a Costa i Llobera que diu així: Grans mercès d’aquesta aigua, Oh Reina i
Mare, amb que apagau la set tan dolçament, dins nostres cors feis-n’hi brollar
des d’ara l’aigua de vida eterna sempre clara que hi brolli eternament. No
és un sacramental estrictament l’aigua de la font coberta, però molta gent s’hi
acosta com si ho fos.
Programació pastoral del Santuari de LLuc
1.
Celebracions de més relleu:
Nadal (matines, amb el cant de la Sibil.la, de l’àngel
i la calenda). Setmana Santa (amb “el
plany de la Verge” de Ramon Llull, representat per dos bons locutors). Pasqua, amb les celebracions adients,
particularment la cerimònia del Dissabte Sant).
La Diada: pujada a peu molt nombrosa que participen a
diverses activitats religioses i lúdiques. La
coronació: enguany s’ha complert el centenari de la dedicació de la
Basílica, la remodelació de l’hostatgeria i l’obra de la via monumental del
pujol dels misteris.
2.
Peregrinacions i Jornades (Associacions. Tercera Edat, Varis...)
Part forana i Ses Marines. Associacions 3ª edat. Devers 3.000 (pel maig
normalment). Pujada a peu de la part forana organitzada pels AA. Blauets (La
Diada). “D’es Güell a Lluc a peu”. Nombroses associacions de Tercera Edat de
diferents pobles. Solen fer ofrenes, lectures i cants.
Jornada dels malalts que acull una gran quantitat de persones amb
dificultats de salut i els qui els acompanyen. Jornada de Jesucrist Summe
sacerdot. Homenatge a preveres (noces d’argent i d’or). Jornada de la família. Assemblea
anual de la Confer. Religiosos mallorquins.
També nombroses associacions de caire devocional pugen periòdicament a Lluc
i alguns col·legis s’hi venen amb centenars d’alumnes, per jornades en les
quals hi cap l’esport, la espiritualitat i la convivència.
3.
Celebracions pastorals habituals.
Cada diumenge es celebra ofici i dues misses més.
Els preveres estan a disposició per qui desitja una conversa més
personalitzada.
Cada dia els blauets canten la Salve. En els mesos
de més concurrència, abans es diuen unes paraules amb quatre idiomes per
explicar molt breument què representa el santuari amb la imatge de la Mare de
Déu i els Blauets. Durant el mes de maig també els nins fan una pregària molt
breu cada dia.
4.
Pastoral i celebracions més personalitzades
Estam sempre a disposició per si algú desitja parlar amb un membre de la
comunitat. Hi ha poca demanda, però n’hi ha. No es rebutja qui desitja alguna
acció de devoció més popular, com beneir algun vehicle o medalles.
Es celebren alguns baptismes, primeres comunions i noces. Cal reconèixer
que minva aquest apartat, sobretot pel que fa a les noces. En canvi abunden les
parelles que volen celebrar les noces de plata o d’or.
5.
Medis de comunicació
L'acolliment també s'ha de reflectir en els medis. Tenim en marxa una Web general sobre el santuari (informacions sobre la història,
activitats religioses, i aspectes més pràctics, com l’hostatgeria i els
restaurants). També una revista des de fa molts anys (Lluc), una suplement (Comunicació-Lluc)
amb articles, cròniques del dia a dia i fotografies.
No deixam de banda Facebook, vídeos a You tube, un blog sobre temàtica relativa al santuari. Finalment no
fa gaire es va posar en marxa un espai per poder veure un audiovisual que
mostra la Serra de Tramuntana i es fa ressò de l’experiència del pelegrí.
Mostra els aspectes més coneguts del Santuari.
Manuel Soler Palà, msscc
No hay comentarios:
Publicar un comentario