El 10 de febrer d'enguany "Ara Balears" publicà un dossier sobre el bisbe Pere Casaldàliga amb motiu del seu proper 90 aniversari (el 16 de febrer 2018). Un dels articles duia la firma del P. Manuel Soler Palà, membre de la comunitat de Lluc. Creim útil la seva reproducció.
La meva relació amb el bisbe
Casaldàliga ha estat esporàdica, però no la meva admiració envers la seva
persona. L’any 1992 es commemorà la trobada de cultures a Santo Domingo
(República Dominicana). El bisbe Casaldàliga tenia un ferm prestigi entre els
bisbes i teòlegs reunits. La gent s’adreçava a ell amb molt de respecte.
Va parlar en públic un parell de
vegades i, entre acte i acte, alguns tinguérem ocasió de dialogar breument amb
ell. Record dues coses especialment: com li desagradà que el cardenal de Santo
Domingo recorregués a les instàncies civils per impedir l’entrada a alguns
bisbes connotats per la ideologia progressista i com li era difícil de dir si
estimava més São Félix, on vivia, o Balsareny, on havia nascut. ‘Encara respiro
en català’ fou el títol d’un llibre que va escriure més tard.
Els anys 80 i 90, a
Llatinoamèrica hi aparegueren grans figures de bisbes que obriren camins i que
un gran nombre de seguidors escoltà de bon grat. Es tractava de persones
creïbles al cent per cent. Helder Càmara, Sergio Méndez Arceo, Leónidas Proaño,
Oscar Romero... Tots han desaparegut excepte Casaldàliga. Ells no duen a la
memòria el clergue rovellat dins la sagristia. Casaldàliga formava part del
grup de bisbes inquiets i carismàtics, disposats a dir coses que la majoria
preferia callar.
En el llunyà octubre del 1971 va
ser consagrat bisbe en una de les regions més marginades del planeta. La
invitació que va fer als fidels deixava entendre una manera inèdita
d’introduir-se en el ministeri episcopal. Deia: “La teva mitra serà un capell
de palla… Caminaràs amb la pluja, la serena i la mirada dels pobres… El teu
bàcul serà la veritat de l’evangeli.” La primera carta pastoral sortida dels
seus dits parlava de l’obligació de dir la veritat. Un editorial respongué de
seguida de males maneres: li etzibava que era un prelat delirant, un home de
mala fe, un demagog farisaic. Ja està bé per començar…
Una característica important del
nostre personatge és que el cuc de la poesia ja li rosegava l’ànima des que era
seminarista. Diaris, revistes i ràdios li serviren per produir versos i poemes.
Emprava la poesia com a altaveu per difondre les millors causes que bullien en
el seu interior. Leonardo Boff, un conegut escriptor brasiler, ha comparat la
seva obra amb sant Joan de la Creu.
Ordenat prevere l’any 1952, va
experimentar de prop el drama de la immigració, el treball precari, el vici,
les il·lusions decebudes. Va estar a Sabadell i després a Barcelona. Ell mateix
diria que aleshores descobrí l’home-massa en les ramades del metro, les
fàbriques i els carrers. L’enviaren a Madrid per dirigir la ‘Revista de
Testimonio y Esperanza’. Eren les darreries del franquisme. Li agradava la
tasca, però les seves inquietuds eren més àmplies i comprovava que la seva
congregació -els claretians- no ajustava el pas a allò que demanava el Concili
Vaticà II. Juntament amb altres companys, enviaren una carta al General de
l’Ordre comminant-lo a acceptar les directius del Vaticà II. Si no, ells
cercarien una altra instància on treballar.
A Medellín, l’Església diu ben
fort que vol ser una opció per als més pobres. Era el que desitjava amb tot el
cor. El seu treball a l’Amèrica Llatina va confirmar definitivament aquest
anhel. São Félix va ser la seva destinació. Una caseta de 6 × 4 metres el va
allotjar el juliol del 1968.
Decidí acabar amb qualsevol ombra
del colonialisme. Calia promocionar l’home integral. Era ben necessari posar
dempeus comunitats que infantassin una església nova. Mentre s’afanyava a
aquests objectius tingué nombrosos contratemps. Un dels més greus fou quan anà
a protestar, amb un company, a uns policies per la pallissa del tot
injustificada a una dona. Els
agents, ben coneguts per les seves brutalitats, els reberen en to agressiu i
insultant. El company els digué que denunciaria als superiors la seva
manera de procedir. Un dels policies el bufetejà i li disparà al cap. És
difícil d’explicar la commoció de Casaldàliga.
El nostre protagonista fa misses
en to reivindicatiu i sovint es nega a fer-ne per a efemèrides o personatges
que malmenen i manipulen el poble. Li plouen les acusacions a Roma. Viatja a
alguns països centreamericans i la seva presència resulta poc grata, atès que
molts clergues recelen del seu compromís social.
Fins i tot el criden de Roma. Amb
Pau VI sempre hi tingué empatia, però no amb Joan Pau II. No acudia a les
obligatòries visites ‘ad limina’ perquè li semblaven massa burocràtiques i poc
evangèliques, segons que explicà en una carta adreçada al papa. Per cert, és
una carta en la qual expressà idees hipersensibles per a la jerarquia. Ell és
lliure i no el mouen les recompenses ni els prestigis humans.
Un bisbe poc convencional, un
home digne de tota admiració. Un català exemplar i universal.
No hay comentarios:
Publicar un comentario