Lliçons del camí de la Bella Dona (I)
Carles Amengual i Vicens, metge
Avui, com faig dues vegades per
setmana des de fa quinze anys, partesc a trenc d’alba pel camí vell de Lluc des
de Caimari fins al punt més alt de la muntanya, anomenat el salt de la bella
Dona o Bretxa Vella. Sempre m’acompanyen les xeremies, en els meus braços com
una amiga amorosida que escampa les seves notes arreu del camí: pedres i
roquissars, aucells i cabrits, plantes i arbres ja coneixen el seu cant, de
vegades trist, d’altres joiós, més lent o més alegre que indica la seva
presència i comunió amb el medi que
l’envolta.
Ja saps, lector amic, el que va
passar allà dalt fa tants d’anys: en Rafel Busquets, en Ramon Picó i Campomar i
tants d’altres ho han explicat molt bé i
ara no ho vull repetir. Tants de prodigis han passat al llarg del temps en el camí
de Lluc, que avui encara aquest llibre que tens en les mans n’afegeix molts
més. Quins són aquests prodigis? Els que tenen lloc en el nostre interior quan
anam al “bosc sagrat”, que és ni més ni pus
allò que vol dir en llatí el nom de Lucus,
Lluc. Bosc sagrat que és que és una fita allà on els nostres avantpassats varen
viure i morir, gaudir i sofrir, en un permanent intercanvi amb la natura i els
elements.
La Bella Dona, el salt o bretxa d’allà dalt, implica que per arribar-hi hi
he d’anar a peu, passa a passa, amb tot el que sóc, el que faig i el que tenc,
un bagatge que pot se feixuc si no hi par esment. I no m’avorreix, dues vegades
a la setmana, fer el mateix camí? De cap manera, perquè cada caminada és
diferent de l’altra: fa més fred o més calor; plou o fa un sol ben lluent; hi
ha dos pams de neu o la terra plora assedegada; les flors són absents o es
mostren amb tota la seva bellesa; fa fred o una calor humida i tèbia; els animals
-cabres, ovelles, genetes, marts- saluden el vianants o són amagats en el seu
cau; els ocells -ropits, mèl.leres, tudons, xoriguers, milanes i fins i tot
voltors- des del cel o damunt les branques sembla que recorden aquest verset de
Ramon Llull quan diu a l’ocell cantor que “si no ens entenem per llenguatge, entenem-nos per
amor”.
I sobretot, no, no m’avorreix gens aquest camí, perquè si l’exterior és ben
divers, el meu interior combrega i gaudeix del miracle que és la vida. Te
n’adones, amic lector, de les raons per les quals vaig tan sovint a veure la
Bella Dona, allà dalt? Compartiré ara amb tu el meu secret: sigues amatent i
t’ho explicaré.
Mira:
començam a caminar. El so de la trompa de les xeremies avisa primer, i les
notes del grall després, que ha arribat el moment, el llarg moment de
pelegrinatge, de viatge, de suor, de vivència personal, inaudita i
intransferible. A l’inici, les notes musicals d’una alborada indiquen que ja
t’has aixecat del llit i que el dia clareja. Segueixes caminant i les tonades
de boleros, jotes i mateixes expressen allò que és l’experiència quotidiana:
diversitat, seguretat, imprevisibilitat.
Saps,
lector, que el camí és com una odissea homèrica a on el caminaire —o navegant
pelàgic— ets tu, en una travessa farcida d’esculls i llocs planers, de gegants
i monstres, d’àngels i dimonis, d’amors i tragèdies, però sempre amb la
brúixola adreçada allà dalt, a la Bella Dona.
En el camí, lector amic, les passes s’adapten al so de la música xeremial: ara el caminar és lent i suau —les notes així ho manen—, suara vaig ràpid i falaguer, amb els peus que obeeixen amb joia i s’espolsen la feixuguesa corporal. És com si s’haguessin sintonitzat un i altre ritmes, el dels peus i el de la música, posant-se a la mateix freqüència, com una ràdio ben sintonitzada: en aquests moments, la sensació és d’anar damunt una ona, semblant aquell surfista que es deixa dur pel moviment de l’aigua i la seva energia és una amb la mar. Saps, amic lector, quin gaudi és aquest?
En el camí, lector amic, les passes s’adapten al so de la música xeremial: ara el caminar és lent i suau —les notes així ho manen—, suara vaig ràpid i falaguer, amb els peus que obeeixen amb joia i s’espolsen la feixuguesa corporal. És com si s’haguessin sintonitzat un i altre ritmes, el dels peus i el de la música, posant-se a la mateix freqüència, com una ràdio ben sintonitzada: en aquests moments, la sensació és d’anar damunt una ona, semblant aquell surfista que es deixa dur pel moviment de l’aigua i la seva energia és una amb la mar. Saps, amic lector, quin gaudi és aquest?

(El salt de la Bella Dona, una
llegenda ben actual, pp. 19-20. Moixonia editorial. Palma)
No hay comentarios:
Publicar un comentario