Notícies de la Casa pairal dels mallorquins. Pregar a la Cambra santa. Teologia i espiritualitat de la Moreneta de Lluc.

viernes, 16 de noviembre de 2018

L'encert d'una Jornada Mundial dels pobres

Al llarg de l'any ensopeguem amb molts dies dedicats a una causa que interessa a la humanitat, un poble o una institució. A l'Església es detectava un buit. Sí, Jesús es va interessar molt pels pobres. Diferents categories i rostres de pobres: els que no tenien per menjar, la vídua que patia la mort del seu fill, els que esperaven que algú els donés feina, els que no tenien veu, els discriminats ...


El buit que han d'omplir els pobres

Per primera vegada el 19 de novembre passat —ara fa un any— es va celebrar la Jornada Mundial dels Pobres, establerta per l'actual Papa Francesc. Ell convida a tenir entranyes de misericòrdia davant el sofriment de tanta gent. Sabem de les llargues files d'exiliats en el nostre món, de la gent en els cinturons de les ciutats que ho passa molt malament i on no són pocs els que dormen al carrer.

Si no hi ha sintonia amb la persona que pateix resulta inútil parlar de la misericòrdia. Un dirà que aquest no és el seu problema i l'altre mirarà cap a un altre costat. És absolutament necessari que de nosaltres els cristians es pugui dir, com de Jesús: "se li van commoure les entranyes" quan ensopeguem amb les mancances dels nostres germans.

Cap cristià hauria d'ignorar als pobres. Si potser ja no pot viure amb ells —i menys com ells— almenys sí hauria de tenir una opinió favorable cap a aquest col·lectiu. No posar en relleu els seus defectes, sinó crear una opinió favorable a que les institucions públiques s'esforcin a reduir el seu nombre i propiciar-los una vida menys dura. I, per descomptat, lloable seria que cada ciutadà compartís el que te a l’abast de la ma.

Els pobres són una categoria teològica fins i tot abans que social o política. Jesús lloa el cor dels que no viuen somiant en comptes corrents ni luxes. Feliços els pobres, proclama des del cim de la muntanya. Ells no han de defensar-se dels altres perquè poc els poden sostreure. I si és veritat que de vegades són cruels entre ells mateixos, també ho és que l'instint de supervivència pot ennuvolar la ment quan ronda el perill de morir per inanició.

Els ensenyaments que procedeixen de Jesús i la millor tradició de l'Església clamen sobre la preocupació pels pobres. "La pobresa té rostre de dones, homes i nens explotats per interessos vils, trepitjats per la lògica perversa del poder i els diners ... la pobresa és fruit de la injustícia social." (Francesc).

La misericòrdia, la sensibilitat cap a qui pateix, interpel·la des de fa molts segles els cristians. L'Antic Testament descriu a Déu dient que és fidel i misericordiós. Escolta el clam del poble esclavitzat. Els profetes són portaveus del Déu bo i no tenen por a l'hora de censurar als governants que actuen amb duresa de cor. El messianisme no és sinó la promesa que un dia el Rei —el veritable Rei: Déu en darrer terme— posarà les coses al seu lloc, és a dir, farà justícia als petits i humils.

Jesús experimenta la misericòrdia davant les multituds, però també quan troba a la vídua que porta al fill al cementiri i igualment quan observa el dolor de Marta i Maria enfront del seu germà mort. Llavors esclata en sanglots. Ell és el bon samarità que no passa de llarg. La reacció que provoca en Jesús el sofriment aliè, particularment el generat per la injustícia i la prepotència, és el que vertebra tota la seva forma d'actuar, de predicar i pregar. Són nombroses les pàgines de l'evangeli en què Jesús s'acosta als que pateixen i els alleuja de les seves penes.

Un ensenyament que ve de lluny

La tradició cristiana ho expressa encertadament quan afirma que el fonament de la vida i l'espiritualitat es troba en l'amor. Bé serà, però, concretar una mica i afegir: en l'amor acolorit de misericòrdia. Perquè hi ha amors egoistes, prepotents i falsos. El camí cap a l'autèntic amor cristià va agafat del braç amb la misericòrdia. Com succeeix amb el Pare de la paràbola: un pare amb cor de mare. No pregunta, no demana, no renya. Un cor fet de pura fibra maternal.

Per aconseguir un cor generós i atent al proïsme cal, però, sortir del petit món en què un es va instal·lant. Cal prendre seriosament la missió i el compartir. No hem de tenir por de retallar pressuposts i subvencions a les causes i projectes que només afavoreixen els poderosos. No hem de tenir por d’aquells que no veuen amb bons ulls l'afany pels immigrants, per la gent de la perifèria, pels que no tenen treball ni documentació ...

Els que estan acostumats a manar i manipular no poden consentir certes opinions ni projectes que els destorben la digestió. Diuen que els exclosos es podrien envalentir. Són molts, podrien aixecar-se un dia contra l'ordre creat per la societat. Tanmateix l'Església vertebrada per la misericòrdia ja no es limita a oferir un tassó de llet al pobre que es mor a la cantonada. Ara pregunta, interpel·la, molesta…

Tot el que precedeix ho expressa de manera senzilla i eloqüent l’estampa del Cor de Jesús travessat per la llança a la creu. El seu cor resumeix el misteri d’un Déu fet carn, un cor que batega i regala fins l’última gota de sang als seus germans.  

Manuel Soler Palà, msscc

No hay comentarios:

Publicar un comentario