Continuació
Sortim per anar a
l‘església. Baixam per l‘ampla escala, feta de nobles materials, i travessam el
pati de la magnòlia.
-Vaja una
magnòlia! – s’admira Monsieur Paul.
-Potser és la més
bella de Mallorca...
De sobte, Mr. Paul
Dubios de Chanteclaire i Subiron es recorda que ha nascut a la pàtria de la Marsellesa, i em llança amb tota la
ironia d’un perfecte radical socialista:.
-Què vol dir amb
això de la més bella de Mallorca? O es creu que la proximitat...?
No li deix acabar
la frase.
-Tengui present,
estimat Monsieur Paul, que ben prop de les arrels passa una claveguera...
-Ah!
Immediatament
abans d’arribar al pati de l’església, ens aturam a mirar les nombrosíssimes
promeses que es guarden dins la sala mostrador de l’esquerra. Hi ha un vertader
exèrcit d’uniformes militars, galons posats dins quadres i banderes polsoses.
També s’hi veuen horribles vestidets funeraris, retrats, abundant ortopèdia i
agraïda anatomia de plata i cera.
Davant per davant
hi ha una sala on venen els clàssics souvenirs.
-A Lourdes, aquest
negoci hi representa molts de milions cada any!
-Monsieur Paul,
vostè sembla molt ben esmolat per la discussió...
-Esper que no me
negarà que, des d’un punt de vista, la devoció és una font d’ingressos molt
productiva...
La meva mirada
expressa en aquest moment tot el menyspreu que m’inspiren les insidioses
ironies del meu company. Però ben aviat me tem que el que vol el gran belitre
és provocar-me. Perquè jo sé que Monsieur Paul, encara que un poc anticlerical,
és catòlic, apostòlic i ben romà...
El monument en
bronze al bisbe Campins, insigne benefactor de Santuari, ocupa el centre del
pati, just davant el portal major de l’església. L‘escultura, que representa el
bon prelat genoll en terra, damunt un caramull de roques de fingida rustiquesa,
és un poc pesada i tafarruda, però està bé d’argument. El gest de bisbe és un
gest d’oferiment, transsumpte del fervor cavalleresc d’aquells bisbes guerrers
d’antany, tan valents i esforçats com devots i humils.
- Aquesta façana
amb aquestes motlures de ciment és d’un mal gust ben típic.
- A quin tipisme
fa referència, Mr. Paul?
- Al de l’època,
naturalment... Què es pensava, doncs?
El meu amic em tranquil·litza amb un somriure
que és tot un poema de bonhomia.
Entram en el temple per una desgraciada
vidriera lateral. Artísticament, a Lluc tot és bastant desgraciat; tot, fora la
meravellosa imatge de la Mare de Déu. Passam per alt les nombroses pintures
murals de l’interior, (1)
i ens encaminam dret a l’escala que porta cap al cambril de la Bona Mare de
Lluc.
Heus-la ací.
Mirau-la. “Morena com el pa torrat i bella com la Sulamita”, somriu, tota
petitona i deliciosament gòtica, amb l’Infant al braç.
Llorenç Riber
suposa, amb molta penetració, que es va fer petita per infondre més amor. Exacte.
Aquesta imatge,
d’un gòtic fabulosament savi, és una perfecta encarnació de la feminitat pura,
graciosa i quasi pueril, de la Verge Maria. Es fa estimar. No hi ha més remei
que estimar-la.
Ens asseim a un
dels bancs que hi ha al fons de la capella. Mentre Monsieur Paul es mira les
pintures laterals que representen les escenes de la miraculosa aparició, jo
llegesc una vegada més, de les moltes que jo he fet des d’aquell dia, ja
llunyà, que el meu pare, sense amagar la seva emocionada tendresa, em va mostrar
per primera vegada la invitació: “Demana, fill meu. Estic de gràcia”.
Som tots sols
a la capella. Al cap d’una curta estona
de fruir del més beatífic dels silencis, començam a sentir una remor sorda i
estranya, que ve de l’escala. Allargam el coll i estiram l’orella en direcció a
la porta i veim aparèixer-hi, un al
costat de l’altre, la parella de llorencins, les mans agafades, que s’acosten
caminant de genolls fins al peu de l‘altar. Llavores, cada un pel seu costat,
pugen les escaletes del cambril i besen els peus de la imatge...
Jo mir la Mare de
Déu, i... no voldria pecar d’irreverent, però juraria que el somrís, un poquet
estereotipat per tants de segles de glòria, s’humanitza ben visiblement, quasi
fent-se de carn i accentuant-se fins al límit en què el somrís deixa de ser-ho
per convertir-se en franca rialla...
En tem que per les
galtes, plenes i rosades, de Mr. Paul Dubois de Chanteclaire i Subiron, lleneguen, silencioses, dues fines
llagrimetes.
Mai no li faré
al·lusió a aquesta inequívoca i escandalosa senyal de tendresa. No està bé
abusar dels homes que ploren com plorà l’anticlerical Monsieur Paul aquella
tarda d’abril, a Lluc, davant la Mare de
Déu...
Sortim de la
capella amb els llorencins. En el replà de l’escala el veterà ens explica, senyalant
les parets:
- Això són ses
banderes de tots es pobles de Mallorca; i aquesta més guapa, que hi ha dins
aquest mostrador, és sa que duguérem ets artistes d’es Grupo quan tornàrem de la guerra.
I el cellut cicerone ho diu amb l’íntima satisfacció, però també amb la
tranquil.la seguretat dels homes que, quan arriba l’hora, saben complir el seu
deure de fills de la terra.
****
Lluc és un gran
centre d’excursionisme; però a l‘hora de l‘arribada de l‘autobús, si els dies
són llargs, ja no queda temps més que per fer dues curtes passejades: anar a la
Font Coberta i pujar als Misteris. Les excursions s’han d’organitzar per als
dies següents.
La modesta i
pacífica Font Coberta es troba a lla vora del camí vell, a unes tres-centes
passes a ponent de la Plaça. No té res d’extraordinari ni tan sols
d’interessant, però... és la Font Coberta, o sigui, un lloc consagrat pel
costum, que ací, en aquesta contrada de bon llinatge mallorquí, pren tot d’una
la dolcíssima sabor d’una bella tradició.
Per anar a la Font
Coberta, sortim de la Plaça per la barrera que tanca les terres de Ca
s’Amitger, que amb Menut, Binifaldó i altres possessions, constituïen altre
temps el vast i ric patrimoni de la Mare de Déu. Per un camí excel·lent,
ombrejat per pollancs de fullam tremoladís, arribam a la Font que assacia la
set del romeu i abasteix les necessitats del Santuari.
- És molt probable
que l’Ajuntament d’Escorca trigui encara molt de temps a municipalitzar les
aigües...
- Afortunat
Ajuntament sense poble! – sospira Monsieur Paul.
- No té poble,
però té un dels termes més grans de Mallorca. El Santuari, l’antiga hosteria,
amb el seu deliciós porxo de plaça castellana, la Casa de la Vila, la botiga,
el cafè-estanc, Ca Ses Monges, tot el que veu al voltant de la Plaça, forma el
nucli urbà més important... què dic més important? l’únic que hi ha dins tot el terme. Per qualque cosa els
d’Escorca, habitadors tots ells de les possessions que l’integren, li diuen “sa
Plaça”, amb majúscula. Hi ha pobles d’un sol carrer; aquest està constituït per
una plaça. Urbanísticament, sempre és preferible una plaça a un carrer. Les
cases donant-se les mans al voltant d’una creu o d’una font... Vet-aquí un
símbol de gran valor social.
La Font Coberta és
lloc molt freqüentat. Això salta a la vista, no per la gent que hi trobam, sinó
per la quantitat de fogons improvisats en terra, i, sobretot, per l‘abundància
de papers, pells de taronja i altres despulles que hi ha per tot arreu.
- A Mallorca
encara hi ha mota de gent que no sap anar a menjar “pa amb butxaca” al camp,
sense deixar el brut testimoni de la seva incultura...
- M’han dit que,
segons a quins països, els excursionistes ho deixen més net que no estava
abans.
- Això deu ser pel
Nord. Nosaltres, els bruns, petits bellugadissos meridionals, ens creim que
tota la brutor que és fora de casa no és dins la casa. Pensam que la via pública no és ca-nostra, precisament
perquè és pública... L’individualisme, que alguns historiadors creuen que hem
heretat dels moros, ens fa sentir-nos externs, quasi en un país enemic, quan
sortim de casa. D’altra banda, la nostra absoluta manca de sentit panteista fa
considerar la naturalesa amb intenció massa utilitària...
- Ara comença a
entrar la moda de l‘amor gratuït als animals, però encara hi ha molta de gent
que té els moixos amb l’exclusiu objecte que cacin rates...
En el frontis de
la font hi ha una làpida amb uns versos molt escaients que contribueixen
poderosament a la bona degustació i digestió d’aquesta agua, grata a paladars
tan fins com el que frueix i acredita el mestre Azorín, hidròfag insigne, Gran
Tastador i Meticulós Classificador de tota casta d’aigües vives... i mortes.
De la Font Coberta
s’escampa la vista cap a llevant, dominant-se gairebé tota la vall de Lluc. A
l’enfront, un poc més avallet de la línia de l’horitzó, es colombra el Santuari
per entremig de l‘olivar de Ca
S’Amitger; un poc a la dreta, Son Amer, encastellat al cim d’una muntanyola
tota vestida d’alzines i revells; al fons, en direcció a Pollença, empinats en
la costa del coll que obri la porta de la Vall d’En Marc, Mossa i Menut; a l‘esquerra, cap a tramuntana, la Creu, que
corona el Puig dels Misteris, presidint el solemne silenci del paisatge, només
interromput pel so litúrgic de les campanes i el bucòlic de les esquelles del
bestiar que tresca pels boscosos costers. És un silenci sonor, d’ègloga,
absolutament literari. Si no fos per aquests clàxons sacrílegs que de tant en
tant deixen sentir el seu crit histèric...!
Monsieur Paul i jo
ens indignam i ens esqueixam les vestidures pel nostre fariseisme de ciutadans,
conscients de l‘obligació que tenim d’escandalitzar-nos davant els malifets del
progrés iconoclasta i devastador...
És ben horabaixa
quan passam per la Plaça. Són molts els poblers que hi sopen o que ja hi han
sopat. Els futbolistes han deixat anar l’esport de les coces. En la penombra
crepuscular, els grups a la vora dels fogons donen a la Plaça un aspecte de
campament de nòmades. Ningú no diria que els acampats són els cucs de terra més
aferrussats al terreny, de tot Mallorca!
És massa tard per
pujar als Misteris. No ens quedarà més remei que ficar-nos dins l’únic cafè que
hi ha a Lluc (“I que aquesta singularitat sigui per molts d’anys”, ha desitjat Monsieur Paul) i esperar l‘hora
del Rosari, número obligat del programa i una de les coses que més íntima
felicitat poden donar en aquest món.
Si per ventura
anau a Lluc algun dia, no deixeu de passar el Rosari amb els Blauets de
l’Escolania de la Mare de Déu. És una de les coses perfectes que podeu fer,
àdhuc si sou stendhalians, proustians o lectors de Gide, el moralista; i
encara, gosaré a dir, que comprengueu de debò la poesia de Valéry. Feis-ho,
encara que no sigueu lectors del senyor Pérez i Pérez; feis-ho, encara que no
sigueu creients. No us ne penedireu mai.
****
Al cap d’una
estona d’estar en el cafè, observam que la gent comença a anar-se’n, fins que
quedam Monsieur Paul i jo tots sols. S’acosta la madona per fer-nos a saber que
han de tancar l’establiment per anar al Rosari.
Monseur Paul
inicia un feble moviment de protesta, però, davant la irreductible actitud de
la madona, ho deixa anar.
Pel camí, de cap a
l’església, -“A on te fiques en aquesta hora?”- m’és fàcil convèncer el qui
està d’antuvi més convençut que jo mateix:
- I ara no veu que si a Lluc suprimeixen
aquesta mica de disciplina monàstica, li roben la meitat del seu caràcter? Lluc
no és un balneari...
- Sí, sí; tot el
que vulgui, però això és posar-te entre l‘espasa i la paret. Aquests capellans
no sé com s’arreglen, però sempre se’n surten amb la seva.
- Consideri que
vostè és un pelegrí...
- I qui li ha dit a vostè que jo som un
pelegrí? És que faig cara de pelegrí, jo?
- ... que ha
vengut a veure la Mare de Déu per pròpia voluntat. Ha d’acceptar, doncs, els
usatges d’aquesta Santa Casa.
Veim bastantes de
dones vestides de pagesa que se’n van de pressa al Rosari, posant-se la
manta o el mocador que es subjecten al
cap amb les inevitables agulles que, inevitablement, es treuen d’entre els
llavis. Tenen aquest aire entre enfeinat i apressat de les dones de ca-seva
quan deixen una obligació per una devoció.
No sé si serà una
suggestió meva, però enlloc no he vist dones tan vermelles i lluentes com a
Lluc. Són d’una salut compacta i sense corcs, dura; salut sana i grassa, d’una
sanitat calenta, i, per defora, un poc oliosa.
L’església, tota
il.luminada, és plena de feels, els homes en els bancs i les dones assegudes a
cadiretes d’estisora, arrambades als costats de la nau. Gran concurs de
poblers.
I ara ha vengut el
moment que s’ha fet necessari revelar-vos el meu secret.
Heu de saber que
jo, pelegrí laic de cada any, no vaig a Lluc més que per gaudir a copa plena
del sentiment singularíssim, inefable, que em produeix la consciència de formar
part dels privilegiats que es reuneixen en aquest temple, perdut dins el cor de la Serra, a molts de
quilòmetres de les urbanes clavegueres i a molts pocs metres de les estrelles
que – tant m’és si ho creis com si no-, en aquesta hora que es resa el Sant
Rosari, amb l‘excusa de sentir cantar la lletania als Blauets, baixen de la
freda astronomia i s’acosten rodant, de puntetes, a Lluc. Una volta damunt la
cúpula del temple, es posen a teixir una gran corona de nebulosa a la Verge, mentre els nins de l’Escolania
tixen la seva en llatí, amb les seves veus banques i lleugeres com ales de
coloma.
I pensar que si jo
digués tot això a Monsieur Paul, el menys que em diria és que he tornat un
“cursi”...!
No hay comentarios:
Publicar un comentario